Dermatopedia: Home English
Dermatopedia

Home | Artykuły | Skorowidz | Redakcja | Dla Autorów | Rada Naukowa | Konferencje | Patronaty | Reklama | Kontakt | English

Reklama Reklama Reklama

Alergia kontaktowa

Radosław Śpiewak1,2

1. Zakład Dermatologii Doświadczalnej i Kosmetologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
2. Ambulatorium 'dermatolog.eu', Kraków

Sugerowany sposób cytowania:
Śpiewak R: Alergia kontaktowa. Dermatopedia 2013;2(pl):007.
DOI: 10.14320/dermatopedia.pl.2013.007

Słowa kluczowe: alergia kontaktowa, nadwrażliwość opóźniona, definicja, terminologia, dermatologia.

Alergia kontaktowa (syn.: nadwrażliwość opóźniona, alergia stykowa, nadwrażliwość kontaktowa, ang. contact allergy) to swoista nadwrażliwość organizmu na substancje chemiczne o małej masie cząsteczkowej lub (rzadziej) proteiny, indukowana przez bezpośredni kontakt tych substancji ze skórą, w której przebiegu czynnikiem decydującym o inicjacji odczynu zapalnego jest rozpoznanie przez receptor limfocytu alergenu znajdującego się na powierzchni komórki prezentującej antygen.

Alergia kontaktowa może objawiać się klinicznie następującymi zespołami chorobowymi:

• Alergiczny wyprysk kontaktowy (allergic contact dermatitis, synonim: alergiczne kontaktowe zapalenie skóry) - zdecydowanie najczęstsza choroba na podłożu alergii kontaktowej
  • Systemowa reaktywacja alergicznego wyprysku kontaktowego (systemic reactivation of allergic contact dermatitis)
  • Alergiczne kontaktowe zapalenie jamy ustnej (allergic contact stomatitis)
  • Alergiczne kontaktowe zapalenie spojówek (allergic contact conjunctivitis)
  • Alergiczne kontaktowe zapalenie pochwy (allergic vaginitis)
  • Pokrzywka kontaktowa (contact urticaria)
  • Odrzucanie implantów ortopedycznych, stomatologicznych, rozruszników serca, stentów naczyniowych
  • Astma (opisano pojedyncze przypadki)
  • Alergiczny nieżyt nosa (opisano pojedyncze przypadki)

r e k l a m a

Bądź na bieżąco - obserwuj nas:

Reklama Reklama

Uwaga: Korzystanie z Dermatopedii® nie zastępuje porady lekarskiej! Jeżeli podejrzewasz u siebie chorobę skóry, umów się do dermatologa.

Wydawca: Radosław Śpiewak Instytut Dermatologii (kontakt)
Wydawca udziela zgody na korzystanie z tego serwisu wyłącznie pod warunkiem akceptacji regulaminu korzystania z serwisu oraz respektowania praw autorskich
© Radosław Śpiewak 2006-2014. All rights reserved. Dermatopedia® is a EU-registered trademark.
Open Access, ISSN 2353-7027, DOI: 10.14320/dermatopedia.pl
Document created: 30 July 2006, last updated: 20 April 2014